maandag 9 april 2012

Haakpatroon papieren zakdoekenhouder

O wee, o wee...
Is dit de goden verzoeken tot een fikse verkoudheid?
Of is dit gewoon leuk voor in je tas?
Een papieren zakdoekenhouder!

Hier volgt een haakpatroon dat van eigen hand komt.
Mijn eerste haakpatroon.
Best wel even wennen:
Hoe schrijf ik het duidelijk op voor een ander?

Helemaal naar eigen smaak te maken natuurlijk...
Succes!


Haakpatroon papieren zakdoekenhouder
volgens Puur & Blij

De regels voor het kopiëren van het haakpatroon ken je wel. 
Graag met een linkje naar mijn blog!
Dankjewel.

Gebruikt garen:
Phildar Galactic 103 Beige

Haaknaald no.3
(Het garen is geschikt voor haaknaald no.3,5. Om het steviger te haken gebruikte in haaknaald no.3)

Je start met een lus. Haak 9 lossen (l.)
Vanaf de 2e l. vanaf de haaknaald haak je in iedere losse een vaste tot 1 l. over is.
5 vasten (v.) in deze laatste l. Zo haak je naar de andere kant van de opzetlossen, de bocht om zeg maar.
1 v. in iedere volgende 6 (opzet)losse. 3 v. in de laatste l. van deze kant.
1 v. in de volgende (vlg) 2 v.
1 v. in de vlg 7 v.
3 v. in de vlg v.
3 v. in de vlg v.
1 v. in de vlg 9 v.
3 v. in de vlg v. (hoek)
1 v. in de vlg 2 v.
3 v. in de vlg v. (hoek)
1 v. in de vlg 9 v.
3 v. in de vlg v. (hoek)
1 v. in de vlg 3 v.
3 v. in de vlg v. (hoek)

1 v. in de vlg 10 v.
3 v. in de vlg v. (hoek)
1v. in de vlg 4 v.
3 v. in de vlg v. (hoek)
1 v. in de vlg 11 v.
De bodem is klaar.



Nu ga je omhoog werken.
Haak 2 v. samen (daarvoor gebruik je de vlg 2 v. Het gaat zo: in 1e v. insteken, draad doorhalen = 1 lus, in vlg v. insteken, draad doorhalen = 2 lussen, draad omslaan en doorhalen door deze 2 lussen).

Let op: je gaat nu alleen nog stokjes (st.) haken! Haak in de vasten en later IN de stokjes, niet er tussen in.

1 st. in ieder van de vlg 4 v. van de vorige toer.
Haak 2 st. samen (daarvoor gebruik je de vlg 2 v.: draad omslaan, in 1e v. insteken, draad doorhalen = 3 lussen, draad omslaan en door de eerst 2 lussen halen = 2 lussen op de naald, draad omslaan, in vlg v. insteken, draad doorhalen = 4 lussen, draad omslaan en doorhalen door de eerste 2 lussen = 3 lussen op de naald, draad omslaan en door deze 3 lussen halen).
1 st. in de vlg 11 v.
2 st. samen haken (gebruik weer 2 v. van de vorige toer).
1 st. in de vlg 4 v.
2 st. samen haken (gebruik weer 2 v. van de vorige toer).
1 st. in de vlg. 12 st.
2 st. samen haken (gebruik 2 st. van de vorige toer).
1 st. in de vlg 2 st.
2 st. samen haken (gebruik 2 st. van de vorige toer).
1 st. in de vlg 10 st.
2 st. samen haken (gebruik 2 st. van de vorige toer).
1 st. in de vlg 4 st.
2 st. samen haken (gebruik 2 st. van de vorige toer).

Nu haak je in ieder stokje 1 st. tot de gewenste lengte. In mijn geval was dat 13 toeren.

Zorg dat je op een hoek eindigt. Haak 3 lossen. Keer het werk om.
1 st. in de vlg 13 st. , 3 l. , keer het werk om.
1 st. in de vlg 13 st. , 3 l. , keer het werk om.
1 st. in de vlg 13 st. , 3 l. , keer het werk om.
3 l. , 2 st. samen haken, 1 st. in de vlg 8 st. , 2 st. samen haken, keer het werk om.
3 l. , 2 st. samen haken, 1 st. in de vlg 6 st. , 2 st. samen haken, keer het werk om.
3 l. , 2 st. samen haken, haak 2 losse, 2 st. overslaan, haak 1 st. in vlg st. (=knoopsgat) , 2 st. samen haken, keer het werk om.
3 l. , 2 st. samen haken, nogmaals 2 st. samen haken, haak 1 st. in vlg st. , keer het werk om.
2 v. , afkanten.



Eventueel kun je langs de rand van het flapje nog een rijtje vasten haken in een andere kleur.

Zet er een mooie knoop op en haak een bloem naar eigen smaak.


Het restje garen bracht een accessoire voor in huis teweeg...
Maar ook een discussie
(of dit nu mooi is of niet... zucht, mannen).

 
 

7 opmerkingen:

  1. Leuk! Die wil ik ook in mijn handtas hebben! Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En jij bedankt voor jouw compliment! Laat je het zien als die klaar is?
      Lieve groet,
      Angelique

      Verwijderen
  2. Kan iemand mij uitleggen hoe je in een stokje haakt en niet ertussen? (En hoe doe je dat bij de stokjes die je samen hebt gehaakt?) Ik haak nog niet zo lang en dit lijkt mij wel een leuk projectje om te maken. De bodem heb ik al af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lijntje, je moet zorgen dat je in het stokje steekt van de vorige toer en niet tussen twee stokjes van de vorige toer. Zo komen de stokjes mooi recht boven elkaar. Bij de stokjes die je samen hebt gehaakt zorg je ook dat je ergens in het midden insteekt. Vlot de rest nu ook? Veel succes! :-)

      Verwijderen
  3. Hoi,
    Inmiddels heb ik ook de zijkanten af en moet ik alleen nog maar het bovenste flapje. Alleen lukt dat in de stokjes haken nog steeds niet. Het blijft dus ook maar liggen nu. Als ik namelijk in de stokjes haak krijg ik overal een ribbel zitten. Hoort dit? In welke 'lusjes' hoor je in te steken als je in de stokjes haakt?
    (Alvast) bedankt voor het antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, er zit dus vordering in. Ik heb even een filmpje voor je opgezocht waar het duidelijk te zien is; http://www.youtube.com/watch?v=CC2hcfDhIi0
      Scroll naar ongeveer 5 minuten, daar zie je duidelijk hoe je boven in het stokje steekt. Je moet zorgen dat je onder beiden lusjes door steekt van het > motiefje aan de bovenkant van een stokje. Als je namelijk door 1 lusje steekt, dan krijg je inderdaad een ribbel. Wat op zich niets uitmaakt als je het consequent volhoudt. Succes weer!

      Verwijderen
    2. Ja! Het is me gelukt. Inmiddels is tie zelfs helemaal af. Bedankt voor het filmpje. Vooral je uitleg deed het hem.
      Het is een mooie rode geworden, met een donkerblauw ribbeltje langs het flapje, een blaadje op de voorkant en een gehaakte kraal als knoopje.
      Af en toe een beetje mijn eigen patroon gemaakt, als het gewoon niet lukte en ik te eigenwijs was en dit keer is het me niet keihard afgestraft. De onderkant heb ik gewoon met stokjes naast elkaar en het flapje wel netjes alle stokjes boven elkaar. Hij ziet er leuk uit.
      Bedankt voor het patroon.

      Groetjes, Lijntje

      (Ps. Kloppen deze regels daar trouwens wel?
      1 st. in de vlg 13 st. , 3 l. , keer het werk om.
      3 l. , 2 st. samen haken, 1 st. in de vlg 8 st. , 2 st. samen haken, keer het werk om.
      Zo heb je namelijk twee keer 3 keerlossen.)

      Verwijderen